-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

چگونه ميتوان بين رواياتي كه ميگويند بسيار قرآن بخوانيد و رواياتي كه ميگويند هنگام خواندن قرآن ، تفكر و تدبر در آيات آن بكنيد، جمع كرد؟

جواب روشن است اين دودسته از روايات تضادي باهم ندارند، زيرا از رواياتي كه ذكر شد معلوم ميشود كه پيامبر و ائمه بر حسب حال كسي كه قرآن ميخواند به او تاكيد ميكنند بسيار قرآن بخواند وبسيار ختم قرآن كند، ولي وقتي ميبينند به حدّي ميرسد، كه زياد و سريع خواندن به تفكر در آيات ضرر ميزند وهدف اصلي كه فهم ودرك است ضايع ميشود، نهي ميكنند وميگويند كمتر از يك ماه يا يك هفته (بر حسب حال سؤال كننده) بيش از يك ختم قرآن نكند.



پس زياد وبا سرعت خواندن قرآن تا جائي است كه به تامل در آيات ضرر نزند، اگر كسي ميبيند در يك ساعت يك ختم قرآن با فكر و تامل ميتواند بكند نبايد تا ميتواند كمتر از يك ساعت بخواند، البته توجيهات ديگري هم كرده اند كه از جمله



1 ـ رواياتي كه تاكيد بر زياد خواندن ميكند، هدفي را دنبال مي‎كند و آن حفظ شدن وسالم ماندن قرآن از تحريف آن، زيرا هر چه بيشتر خوانده شود، محفوظتر و مُحَرّفان، نا اميدتر ميشوند، و رواياتي كه تكيه بر روي فهم ميكند، هدف ديگري را دنبال ميكند كه آن هدايت مردم و توسعه در بينش آنهاست ، و حال كه تقريبا از دست تحريف گران قرآن در امان مانده، بايد به هدف دوم پرداخت.



2 ـ شايد اشاره به اختلاف حالات باشد، گاهي انسان حالت روحي او مناسب دقيق شدن در مطلبي است، آن وقت تفكر كند، و گاهي امر دائر مدار قرآن خواندن سريع و يا به دنبال كار ديگر رفتن است، در اين حالت روخواني قرآن مقدم است، وچه بسا انسان را به وادي تفكر ميكشاند.



3 ـ رواياتي كه تاكيد بر زياد خواندن ميكند، مراد اين باشد كه آياتي كه روي آنها تفكر شده بيشتر و سريعتر خوانده شود...



البته به نظر ميرسد از همه بهتر همان بود كه گفتيم يعني زياد خواندن با تفكر و تدبر و هيچ تضادي هم بقرينه رواياتي كه ذكر شد ندارند.








اخلاق اسلامي ج 1


اكبر خادم الذاكرين

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.